Showroom je uzavřen v souladu s nařízením Vlády ČR – více zde.

Wellness Vision

To, že sauna má pozitivní vliv na zdraví dnes už ví i malé děti. Saunování posiluje imunitní systém a přispívá k tomu, že je naše tělo odolnější proti chřipkám a nachlazení. Pokud vás čeká saunovací premiéra, připravili jsme pro srozumitelný přehled, jak se do sauny připravit a na co nezapomenout. Abyste si mohli užít horké chvilky na maximum.

Kdy byste do sauny rozhodně chodit neměli

Finská sauna nepředstavuje pro zdravého člověka žádnou extrémní zátěž. Pokud se však léčíte s jakoukoli nemocí, užíváte antibiotika nebo se necítíte zcela fit, měli byste návštěvu sauny odložit nebo ji konzultovat se svým lékařem.

Do sauny byste neměli chodit ani s chřipkou či nachlazením. Máte-li zvýšený krevní tlak nebo srdeční potíže, sauna by pro vás mohla být vyloženě nebezpečná. Saunu vynechte i v případě, že máte kožní problémy či ekzém.

Dopřejte si saunování dvakrát týdně

těhotenství si naopak saunu můžete naordinovat, ale až ve druhém a třetím trimestru. V prvním trimestru lékaři saunování nedoporučují – existuje zvýšené riziko defektů u plodu kvůli působení velmi vysokých teplot v sauně.

Všeobecně platí, že pokud se cítíte zdraví a fit, směle se saunujte. Délku pobytu v sauně si vždy přizpůsobte tomu, jak se cítíte (více o doporučené době saunování píšeme níže).

Do sauny jen jako Adam (nebo Eva)

Možná se, zvláště zpočátku, budete stydět. Ale stud, stejně jako všechny svršky, odložte v šatně, protože do sauny nepatří. Ani do té veřejné.

Někdo si bere do sauny plavky, to je však chyba. Když bude vaše oblečení obsahovat větší procento umělých vláken, může vás dokonce nepříjemně popálit, protože v sauně dosahují teploty nezřídka i přes 100 °C.

Odpočiňte si a načerpejte energii v sauně

Dodržujte zásadu, že v sauně musí pokožka volně dýchat. Jen si pod sebe, na lavici, položte ručník. Jednak z hygienických důvodů (ve veřejné sauně vždy) a za druhé tak ochráníte dřevo lavice před vznikem nevzhledných map z vašeho potu.

TIP:

Než půjdete do sauny, osprchujte se. Do sauny můžete vstoupit i mokří a budete si ji moci užívat déle – začnete se totiž potit později, než kdybyste měli pokožku suchou.

V sauně si vždy lehněte

Zvláště pro začátečníky je nesmírně důležité, abyste měli v sauně celé tělo ve stejné výšce. Tak zajistíte, že budete ležet ve stejné teplotní zóně.

Pokud byste si sedli a dali nohy dolů, rozdíl mezi teplotou hlavy a nohou by mohl být příliš velký. Organismus (a zvláště ten, který není na saunu zvyklý) pak není schopen takový teplotní rozdíl regulovat a potrestá vaši chybu úpornou bolestí hlavy nebo dokonce závratěmi (vyzkoušeli jsme to za vás).

Když vám ležení nevyhovuje, sedněte si na spodní nebo prostřední lavici a mírně pokrčte nohy. Čím výše sedíte, tím vyšší teplota na vás bude působit. Horký vzduch stoupá vzhůru, takže horní lavici přenechejte ostříleným saunovým mazákům.

Jezte do polosyta – a před saunováním určitě

Jít do sauny po bohatýrském obědě nebo večeři je ta největší chyba. Jíst byste měli hodinu až dvě před saunováním. Aby vám, jak se říká, slehlo. Sauna představuje pro vaše tělo určitou zátěž, jak se snaží vyrovnat s horkým prostředím, nezatěžujte ho tedy zbytečně ještě trávením.

Pravidelné saunování podporuje imunitní systém

Naopak před saunováním hodně pijte. Máte-li v sauně velkou žízeň, klidně se napijte i během saunování. Vaše tělo si samo řekne, co potřebuje, jen mu naslouchejte. Nejlepší je čistá voda, minerálky nebo ovocné šťávy.

Nikdy v sauně nepijte alkoholické nápoje!

Třikrát a dost!

Říká se tomu saunovací cyklus a obsahuje vždy sezení v sauně a následné ochlazení. To k saunování patří stejně, jako bílá k černé. Tyto cykly vždy absolvujte tři – to je ideální počet, který je prověřený staletími.

Ochlazení by mělo být pozvolné, nejlépe pod sprchou, v ochlazovacím bazénku nebo politím vodou z ochlazovacího vědra. Jako začátečníci vždy začínejte ochlazování od nohou a postupně nahoru.

Po saunování se musíte ochladit

Nikdy si nepolévejte jako první hlavu. To přenechte zkušeným saunařům.

Doba saunování je velmi individuální. Všeobecně se doporučuje 10 až 20 minut při teplotě okolo 90 °C.

Každý z nás však reaguje na teplo sauny jinak, takže neváhejte ukončit saunování klidně dříve, pokud vám to není příjemné. Nedodržujte časový limit jen proto, že jste se o něm někde (třeba u nás) dočetli. Respektujte signály svého těla.

Pára bude váš nejlepší kamarád

Ve finské sauně je vzduch velmi suchý a citlivým jedincům se tak může špatně dýchat. Proto pracujte s vlhkostí vzduchu – zvýšit ji můžete nárazově pomocí polití rozpálených saunových kamenů vodou.

Pravidelné saunování podporuje zdravý imunitní systém

Díky horké páře se vám bude lépe dýchat a saunování bude intenzivnější. Pomocí ručníku si můžete mávnutím páru nasměrovat tam, kde ji chcete mít.

Po sauně vždy odpočívejte

Myslíte si, že jste ze sauny odpočatí až dost? Ale kdepak – v sauně vaše tělo dostalo pořádně zabrat. Dopřejte mu čas, aby mělo možnost vstřebat všechny účinky, nabrat nové síly a zregenerovat se.

Lehněte si na lehátko nebo se pohodlně posaďte, natáhněte nohy, čtěte si nebo poslouchejte příjemnou hudbu. Odpočívejte alespoň tak dlouho, jak jste se dlouho saunovali. Delším odpočinkem ale nic nezkazíte.

Saunování posiluje imunitní systém

Po každém saunování byste se měli vyhnout fyzicky náročné práci. Citliví jedinci by si měli dát pozor i při řízení vozidla – ze sauny bývá často snížená schopnost koncentrace. To je také důvod, proč je nejlepší doba na saunování k večeru, kdy se již nepředpokládá nějaká náročná činnost.

Saunujte se pravidelně – v zimě i v létě

Saunovací sezóna trvá celý rok a nikoli jen na podzim a v zimě, jak si mnoho lidí myslí. Letní saunování pomůže vašemu tělu vybudovat si dokonalý termoregulační systém. Vytrénujete ho natolik, že horké slunečné dny zvládnete bez většího pocení a jarní i podzimní nachlazení se vám vyhnou obloukem.

Pravidelné saunování udrží ve vašem těle dostatek obranných a ochranných látek proti nemocem. To pak dokáže lépe bojovat s viry i bakteriemi.

Nejčastěji se uvádí, že ideální frekvence saunování je alespoň dvakrát týdně, ideálně až třikrát týdně. Z naší vlastní zkušenosti doporučujeme vytvořit si vlastní saunovací plán, který vám bude vyhovovat.

CHCI WELLNESS SNŮ
Od dokonalé relaxace
vás dělí už jen jeden krok.

Kontaktujte nás a realizujte s námi své sny!

#

+420 257 327 220

#

Františka Diviše 1275/1a
Uhříněves, Praha 10